Zoneterapi

Hvis det ønskes, kombineres zoneterapien med klassisk akupunktur og øreakupunktur. Zoneterapi stimulerer kroppens evne til at regulere sig selv og dermed opnå naturlig balance. Zoneterapi anvendes til en lang række funktionsforstyrrelser i f.eks. fordøjelseskanal, kredsløb, nervesystem (stress & smertetilstande), hormonsystem, luftveje, immunsystem og i muskler og led.

Teorien bag zoneterapi er, at der under eller på fødderne findes et fuldstændigt kort over den menneskelige krop. Hver del af kroppen har en zone, som er repræsenteret på foden og kaldes en reflekszone. Er der ømhed i en reflekszone, kan det hænge sammen med at en del af kroppen ikke fungerer optimalt. Ved at behandle de ømme reflekszoner med specielle tryk kombinationer, kan zoneterapi påvirke organerne til en bedre funktion, og dermed genoprette kroppens balance. Under og efter behandlingen stiger blodcirkulationen til de indre organer, krop og psyke afspændes.

Forskning har vist, at behandlingen stimulerer blodtilførslen i de pågældende vævsområder, så ilt, næringsstoffer og affaldsstoffer kan transporteres frit. Med zoneterapi optimeres kroppens evne til selvhelbredelse.

Klinikkens zoneterapeut Helle Virenfeldt har gode erfaringer med:

• Småbørn med mange grådtimer (kolik), ondt i maven og øget spændingsniveau i kroppen.
  • Infertilitet – optimere fertilitet, f. eks efter mange års brug af p. piller, eller i forbindelse med fertilitetsbehandling hos lægen.
  • Hormonelle forstyrrelser, f.eks. menstruationssmerter, uregelmæssig eller manglende menstruation, PMS, uren hud, PCOS, insulinresistens, hedeture m.m.
  • Skader og smerter i bevægeapparatet.
  • Astma, allergi/fødevareintolerance.
  • Fordøjelsesproblemer hos børn og voksne
  • Gentagne infektioner, f.eks. bihulebetændelse, blærebetændelse.
  • Lindring af bivirkninger ved kemoterapi.

OBS: der udføres normalt ikke zoneterapi, hvis patienten har feber (spørg zoneterapeuten, hvis du er i tvivl).

Zoneterapeauter